Halo, halo Uczniowie Dyszki

Wyzwanie czytelnicze – ”52 Book Challenge”.

Biblioteka szkolna zachęca uczniów klas I-VII do podjęcia wyzwania, które polega na tym, aby przez cały rok kalendarzowy 2022 przeczytać co najmniej 52 książki. Liczba ta nie jest przypadkowa, ponieważ 52 to przeciętna liczba tygodni w roku. Oznacza to, że aby sprostać wyzwaniu, jego uczestnik musi przeczytać średnio jedną książkę tygodniowo. Grubość książki oraz jej charakter jest dowolny. Głównym przesłaniem akcji jest poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie, podnoszenie kompetencji społecznych i rozwijanie wrażliwości, co każdy może rozumieć na swój własny sposób. To wyzwanie zdecydowanie zmobilizuje Was do częstszego sięgania po książki, lecz pamiętajcie – nic na siłę. Wasze wyzwanie musi być realne i uwzględniać Wasze możliwości: ile czasu jesteście w stanie poświęcić na czytanie oraz jak szybko czytacie.Wynik 20 lub 30 książek też będzie bardzo dobry.Zachęcamy do wypożyczania książek ze szkolnej biblioteki.

Wszystkich chętnych do udziału w wyzwaniu ”52 Book Challenge” zapraszamy do biblioteki szkolnej po odbiór „Książkowych List” (zaraz po powrocie do szkoły z ferii zimowych).

Dla największych Moli Książkowych przewidziane są nagrody!!

 51


“Książki kochają każdego, kto je otwiera,
dając mu poczucie bezpieczeństwa i przyjaźń,
 niczego w zamian nie żądając.”

Cornelia Funke


kkk


Zachęcać do czytania książek można na wiele sposobów, a przekonują o tym uczniowie naszej szkoły,
którzy wzięli udział w konkursie
"Moja nowa okładka ulubionej książki".

Konkurs zorganizowany przez naszą szkolną bibliotekę miał na celu podkreślenie roli książek,

wspólnego czytania, oglądania, omawiania i zabawy
z książką w roli głównej.
Nowe okładki do ulubionych książek pokazały, co uczniowie czytają i co im się podoba.
Wszystkie prace uczniów są wyjątkowe, niepowtarzalne
i na pewno wzbudzą zainteresowanie
i chęć sięgnięcia po zilustrowane tytuły książek.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział
w konkursie, a tym samym za zachęcanie kolegów
i koleżanki do czytania książek.

Jury w składzie:
pani Agnieszka Ziebarth i pani Karolina Czajkowska wyłoniło laureatów konkursu
w trzech kategoriach wiekowych:

klasy VIII-VI
miejsce I  Adrianna Czapla, kl. 8b
miejsce II Jakub Fabisiak, kl. 8b

klasy IV-V
miejsce I Julia Bajer, kl. 4b
miejsce II Anna Malecha, kl. 5c
miejsce III Maja Sekulska, kl. 5a

klasy I-III
miejsce I Pola Bigoszewska, kl. 3a
miejsce II Zofia Golowska, kl. 2a
miejsce III Gabriela Kamieniecka, kl. 2b

Wyróżnienia otrzymują:

Zuzanna Maciejewska, kl. 1b
Adam Leśny, kl. 1a
Wiktoria Diupero, kl. 1b
Kacper Nowicki, kl. 1a
Martyna Jóźwiak, kl. 1a
Lena Mence, kl. 2a
Igor Kądzielawski, kl. 1b
Albert Cielaczyk, kl. 3a
Emilia Sekulska, kl. 2b
Nadia Łucjan, kl. 3c
Barbara Andryszak, 1a
Dominik Jakubowski, kl. 1b
Justyna Juszczak, kl. 5b
Natan Nowak, kl. 1a
Aleksandra Kabacińska, kl. 3c
Michalina Lenarczyk, kl. 2b

*Nagrody książkowe przekazał prywatny sponsor. Dziękujemy.


Z dużą satysfakcją możemy powiedzieć, że w Szkole Podstawowej nr 10 pielęgnujemy gwarę rozumianą jako dziedzictwo kulturowe Gniezna.
Język gwarowy, jako sposób mówienia, jest używany na co dzień dość rzadko, bądź zupełnie nieświadomie. Jako społeczność szkolna postanowiliśmy włączyć się w szereg wydarzeń organizowanych w naszym mieście i upowszechniać gwarę gnieźnieńską. Za przeprowadzone w szkole zajęcia Dyszka otrzymała Certyfikat, z którego jesteśmy bardzo dumni.

W październiku 2021r., przy zaangażowaniu naszych pierwszaków, odbyły się warsztaty czytelnicze pod nazwą “Myszka Marcysia uczy gwary!”. Zajęcia odbyły się w ramach współpracy z Biblioteką Publiczną Miasta Gniezna i realizacji projektu „Gwarze mówimy TAK!”. Za przeprowadzone warsztaty odpowiedzialna była szkolna biblioteka.

Gwara jest barwną częścią naszej kultury i tożsamości lokalnej. Uczniowie z klas 1a i 1b podczas zajęć bibliotecznych przekonali się, że nauka gwary gnieźnieńskiej to doskonała zabawa. Uczniowie poznali kilka gwarowych słów, wiedzą już, jak wygląda szneka z glancem, wymborek, ryczka czy kociamber. Korzystając z zasobów biblioteki szkolnej uczniowie zaobserwowali widoki Gniezna na dawnych fotografiach. Wspólnie mogliśmy  stwierdzić, jak bardzo nasze miasto zmieniało się na przestrzeni wieków. Prawdziwym wyzwaniem dla dzieci było samodzielne przygotowanie tradycyjnego dania, jakim są „pyry z gzikiem”.

Zajęcia odbyły się w ramach współpracy naszej szkoły z BPMG i realizacji projektu „Gwarze mówimy TAK!”.

Dzień pełen emocji, wzruszeń i zachwytu. Tak w kilku słowach możemy opisać wydarzenie, które zorganizowaliśmy w naszej szkole z okazji Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania.
Spotkanie z pisarką Joanną Papuzińską, autorką znanych książek dla dzieci, było okazją do pokazania całego wachlarza uczuć jakie wywołuje czytanie książek.

Nasi wspaniali uczniowie z klas trzecich, wraz z wychowawczyniami zaprezentowali niezwykłą inscenizację na podstawie książki „Asiunia” Joanny Papuzińskiej. Książka nawiązuje do losów dzieci podczas II wojny światowej i nosi elementy autobiograficzne. Było to niezwykłe przeżycie dla dzieci spotkać osobę, która przeżyła II wojnę światową będąc w ich wieku. Dla naszej szkoły, jak i dla miasta, przyjazd Pani Profesor Papuzińskiej to ogromny zaszczyt.
Z wielką dumą dzielimy się relacją z tego wydarzenia.

Serdecznie dziękujemy obecnym na tym wydarzeniu dyrektorom zaprzyjaźnionych Przedszkoli nr 14 i 17 w Gnieźnie, dyrektorowi Biblioteki Publicznej w Gnieźnie, Prezydium Rady Rodziców oraz raz jeszcze Prezydentowi Miasta Gniezna. Cieszymy się, że byliście Państwo z nami.

Autorem fotografii oraz filmu z tego wydarzenia jest Piotr Robakowski.

Uczniowie klasy 3a mieli okazję porozmawiać na temat Praw Dziecka w nawiązaniu do książki “Która to Malala” oraz zapoznać się z nowościami książkowymi, które można wypożyczyć w szkolnej bibliotece 📚🥰
 🌸🌸📚🌸🌸
Zajęcia biblioteczne w klasie 3 a odbyły się w ramach realizacji programu CEO (Centrum Edukacji Obywatelskiej) „PoczytajMy”, do którego nasza szkoła przystąpiła w marcu.  

Jest to program edukacyjny, wspierający czytelnictwo między innymi w szkolnych bibliotekach. Celem przeprowadzonych zajęć jest zachęcanie dzieci do czytania i wolontariatu na rzecz propagowania czytelnictwa wśród kolegów i koleżanek. Wspólne czytanie książek jest szansą do zaangażowania się uczniów w czytelnictwo. 
– Wspólne czytanie to nie wszystko. Po lekturze dzieci wspólnie bawią się, rysują, tańczą, śpiewają, przygotowują inscenizacje teatralne, a także uczą się. Dzieci w nietuzinkowy sposób pokazują, jak wciągające jest czytanie.

Dziękujemy naszym uczniom: Hani z klasy 2c, Zosi z 1a, Albertowi z 2a, Oliwii z 2a – oraz ich Rodzicom – za udział w konkursie biblioteki szkolnej “Dyszka na Tik Toku” i zaangażowanie w propagowanie czytelnictwa podczas XVIII Tygodnia Bibliotek.
🌸🌸📚🌸🌸


Dlaczego czytanie książek jest takie ważne?

📚Czytanie, rozumienie i analiza tekstu to umiejętności, z którymi się nie rodzimy, musimy je wykształcić, trochę jak sprawnie działające mięśnie. I tak samo jak mięśnie, te umiejętności wymagają ćwiczeń. Nieużywane – słabną.

Bez czytania nie ma edukacji

📚Czytanie jest fundamentem edukacji – nie tylko humanistycznej, ale każdej. Oczywistość? A jednak – czy zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ważne jest czytanie dla rozumienia matematyki? Czytanie książek zwiększa szanse ucznia na sukces we wszystkich dziedzinach, również ścisłych. Dziecko ma się najpierw nauczyć czytać, by w drugim kroku czytać, aby się uczyć.

📚Czytajmy książki, nauczymy się czytać ludzi.

Czytanie beletrystyki podnosi nasze kompetencje społeczne, rozwija empatię. To stwierdzenie być może zaskakujące, ale potwierdzone w wielu badaniach. Czytając, uczymy się przyjmować czyjś punkt widzenia, zaczynamy rozumieć czyjeś emocje, przyjmujemy do wiadomości, że ktoś może coś czuć lub postrzegać inaczej. W tym procesie nasze kompetencje społeczne rosną.

📚Czytanie czyni nas równymi.

Można zmniejszyć nierówności społeczne, a czytanie książek ma tę niezwykłą moc. Nie musimy dysponować ogromnymi funduszami, by pomagać dzieciom ze środowisk uboższych. Wystarczy zachęcić je do polubienia regularnego czytania, po jakimś czasie różnice zaczną się zmniejszać.

📚Czytajmy i rozmawiajmy z dziećmi – będą zdrowsze

Czytanie nie jest żadnym przywilejem – jest warunkiem koniecznym wychowywania mądrej, odpowiedzialniej młodzieży.


💚📚💚Dlatego robimy wszystko, by upowszechniać nawyk czytania wśród naszych uczniów.💚📚💚